Tancar

La sostenibilitat i el territori marquen el camí de les novetats a BWW

Una bona part dels cellers del saló presenten els productes que seran tendència al mercat

Barcelona Wine Week reunirà en la seva primera edició centenars de cellers i destil·leries que presentaran les novetats que marcaran les tendències del sector. La sostenibilitat, l’ecologia i la salut, amb una presència creixent de vins naturals, ecològics i biodinàmics, seran els eixos de tendències més destacats d’un saló que també mostrarà com el canvi climàtic afecta la producció de vi.

El producte sostenible i ecològic és tendència global, i el sector de el vi no és aliè a aquest moviment. Per això, Barcelona Wine Week (BWW) posa en relleu nous sistemes de producció més respectuosos amb el medi ambient.

Un bon exemple d’això és el vi de fang del celler Rendé Masdéu. A l’octubre de 2019 una riuada va destrossar les instal·lacions d’aquests cellers de Tarragona, deixant sota el fang centenars d’ampolles. Per recuperar-se, el celler va vendre les ampolles cobertes de terra, convertint-les en un símbol dels efectes del canvi climàtic, fins al punt que els germans Roca van servir aquest vi al menú que van dissenyar per a la recent Cimera del Clima a Madrid.

Un altre exemple de la mateixa tendència són els vins d’alta muntanya, que es produeixen en altures més elevades del comú, buscant evitar l’augment de la concentració alcohòlica i la pèrdua d’acidesa que es produeix en cotes més baixes, on la calor és cada vegada més persistent a causa del canvi climàtic. Els que produeixen Batlliude Sort o el Celler d’Auvinyà, entre d’altres, en són bones mostres.

Una altra corrent en voga, relacionada amb la sostenibilitat, és l’auge dels vins naturals, ecològics o biodinàmics. El celler Parés Baltà, per exemple, un referent en vins biodinàmics, presentarà les seves Amphora Roja i Amphora Brisat, dos vins madurats en àmfores d’argila realitzades amb materials trobats en un forn íber de les vinyes del celler, una mostra de vi arrelat al territori.

Vins saludables: Sense alcohol i per baixar la tensió

El vi es reinventa per seguir sent atractiu, i busca noves formes i canals per arribar al consumidor. Entre altres fórmules, ho fa innovant en els envasos, per apropar la beguda a un públic més jove.

A més, la preocupació del consumidor pels productes més saludables també ha arribat al sector del vi. Per al públic abstemi, la indústria inventa el vi sense alcohol, com el de la marca Élivo, que també fabrica vins halal. La mateixa empresa elabora vins amb propietats saludables, com la gamma Tensia, per reduir la tensió arterial, o la Longevia, amb propietats antioxidants.

D’altra banda, un bon exemple de creativitat en torn al vi l’ofereix Wine Loves Music, una empresa de màrqueting que marida vins amb música, creant per a cada ampolla la melodia més adequada per al seu gaudi. Un dels socis fundadors és David Santisteban, músic que ha treballat amb artistes com David Bisbal o Malú. Una altra mostra és Round Table, un vi l’etiqueta del qual proposa temes de conversa d’actualitat als seus consumidors, per fomentar la vessant social del vi.

Del local al global

Al saló estaran ben representats uns vins espanyols que viuen actualment un auge gràcies a la revalorització del producte local. Així, els visitants de BWW podran acostar-se a una varietat autòctona i arrelada al territori andalús com són els vins de Xerès, que viuen una revolució, l’anomenada Sherry Revolution, que ha retornat el prestigi a aquests vins gràcies a la seva presència creixent a l’alta gastronomia o l’obertura a Anglaterra dels sherry bars, bars dedicats exclusivament a aquests vins. Un cas similar és el del txakolí, un vi que igual que el de Xerès ha anat afinant la seva producció per passar de ser considerat un vi menor a ser lloat per la seva complexitat, arribant també a les grans cuines.

Xerès estarà ben representat gràcies, entre d’altres, a Cellers Yuste, gaditans, que portaran el seu Amontillado Comte d’Aldama, un vi embotellat artesanalment que ha estat reconegut per la International Wine Challenge de Londres. D’altra banda, el txakolí també estarà present, gràcies, entre d’altres a Uno de Bodegas Bat Gara, vi elaborat amb la varietat autòctona hondarribi zury i riesling.

Un dels grans cellers expositors, Jean Leon, llançarà l’anyada d’un dels seus vins icònics, Vinya La Scala Cabernet Sauvingon Gran Reserva, que només s’elabora en anys amb collites excepcionals, com la de 2013. L’etiqueta d’aquest vi mostra l’obra de l’artista Glòria Muñoz, que captura el paisatge de vinyes del Penedès. De la mateixa manera, els cellers Otazu, coneguts per fusionar art i vi amb el seu projecte Vitral de Otazu, presentaran el seu Rosat Merlot, elaborat pel mètode tradicional del sagnat, que respecta al màxim la qualitat de la fruita.

Els destil·lats també innoven

Les empreses també portaran novetats a Barcelona Cocktail Art, l’àrea de BWW dedicada als destil·lats i les begudes espirituoses, on es reflectiran les últimes tendències del sector. Dos mostres són la ginebra 40º 48N Harbour, les minúscules remeses de la qual s’elaboren artesanalment al Delta de l’Ebre, posarà en valor una zona que acaba de patir aquests dies les nefastes conseqüències del temporal Glòria, o el Vodka Orgànic Palma de Mallorca Distillery, elaborat íntegrament a l’illa balear amb blat ecològic i flor de sal de Mallorca.

Per la seva banda, Priorat B & D Lab també reivindica el territori, reinterpretant-lo en clau d’innovació. Així, presenta el seu vermut calent Dos Déus, que explora la tradició nord-europea del glüwhein, el vi calent. Una altra novetat és el destil·lat de xile mexicà Ayuuk, d’Empirical Spirits, la destil·leria que crea sabors impossibles fundada per un ex-xef del Noma (millor restaurant del món en quatre ocasions), o el whisky Chilean Moonshine “Revolución”, elaborat amb minves de cervesa.

La primera edició de Barcelona Wine Week, el saló professional del vi organitzat per Fira de Barcelona a través de la seva societat Alimentaria Exhibitions, se celebrarà al pavelló 8 del recinte Montjuïc de Fira Barcelona del 3 al 5 de febrer del 2020, amb la participació de prop de 550 cellers i 40 denominacions d’origen.